بهم خوردن نامزدی دو نفر به خاطر فرش 1500 شانه 12 متری مشهد!

صنعتگران در این شهر راه را در رنسانس تولید فرش دستباف رهبری کردند که بازار ایران و سایر کشورهای آسیایی و اروپایی را هدف قرار داد .

تبریز در سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر جهانی فرش 1500 شانه 12 متری مشهد توسط شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید، HCهای مختلف با کیفیت بالا در طول قرون گذشته در تبریز تولید شده است.

اچ سی سیلک تبریز یکی از اچ سی های عمده تولید شده در این شهر است و در سال های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده است. تبریز در مسیر «جاده ابریشم» قرار دارد و به دلیل سابقه طولانی تجارت ابریشم در بازار تاریخی معروف آن (که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است)، اچ سی ابریشم عمدتاً در تبریز و حومه آن تولید می شود.

این در حالی است که HC در مناطق دیگر مانند هریس، مرند و مراغه با استفاده از مواد بومی مانند پشم تولید می شود.

فرش تبریز از قرن دوازدهم میلادی به کشورهای مختلف جهان صادر شد، بافندگان تبریزی بیش از پیش به ذائقه خریداران اروپایی توجه کردند و قالی هایی مطابق با علایق خود ساختند.

تولید فرش دستباف در تبریز در دوره قرن دوازدهم تا شانزدهم در اوج قرار داشت، در قرن نوزدهم، تبریز به عنوان خانه برخی از مشهورترین صنعتگران قالی بافی شناخته می‌شد که سنت‌هایی را که صدها سال پیش از آن آغاز شده بود، ادامه دادند.

علیرغم چنین قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی، طی دهه‌های گذشته، تولید فرش در سازمان حفاظت محیط زیست با چالش‌های جدی مواجه بوده است.

دلیل این امر عوامل مختلفی مانند تغییر سبک زندگی، مهاجرت شدید روستا به شهر و افزایش محصولات مدرن و ماشینی (مانند فرش ماشینی، قالیچه و غیره) است.

همانطور که اشاره شد، بیشتر فرش ها در مناطق روستایی در EPA تولید می شدند، اما به دلیل مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ (مثل تبریز، مراگه، مرند و غیره) این امر کاهش چشمگیری پیدا کرد.

علاوه بر این، به دلیل افزایش چشمگیر هزینه های تولید فرش دستباف (مانند مواد اولیه، ابزارآلات و غیره)، در کنار درآمد کم و چالش در صادرات فرش تحت تاثیر تحریم های بین المللی، تولید فرش دستباف خود را از دست داده است.